23 de gener 2010

25 - Totes les imatges de la Candela

La iconografia a l’entorn de la patrona de Valls és diversa i malgrat els estralls que va provocar la Guerra Civil encara es poden peces molt singulars

Des del segle XIV els vallencs han professat devoció a la Mare de Déu de la Candela. Tanmateix, no serà fins a les acaballes del segle XVIII, concretament a partir del 1791 quan s’instaura la celebració d’unes festes votives en honor a la Candela, que tindran periodicitat decennal. Són les festes que encara tenen continuïtat i, a la vegada, molt de fervor entre la ciutadania vallenca.
Però aquesta devoció també té una iconografia. Si bé, bona part de les imatges que hi havien entre els vallencs es van destruir durant la Guerra Civil, al llarg del segle passat, però també d’anteriors, a Valls encara es poden trobar imatges, en diversos formats, que mostren, una vegada més l’estima que la ciutat té a la patrona.
I és a partir d’aquest fil argumental iconogràfic que s’ha teixit a la capella dels Dolors de l’església arxiprestal de Sant Joan una exposició que, fins el dia de la Candela, és a dir el proper 2 de febrer del 2010, el visitant podrà conèixer la simbologia de la verge.
L’element principal és la imatge de la Mare de Déu de la Candela que data del segle XIV i que presideix la capella que duu el seu nom a Sant Joan. La peça, salvada malgrat que amb importants danys, dels estralls de la Guerra Civil, és l’element més destacat d’entre el conjunt de vint-i-quatre imatges que s’hi podran observar. Tret de l’original, les altres són peces creades a partir del 1939. Algunes elaborades per l’artesà Jordi Mercadé, que al llarg de les dècades dels 40, 50 i 60 del segle passat, en va realitzar nombroses reproduccions. També s’hi poden observar tres reproduccions fetes per el també artesà local, Boltà. Una peça en bronze confeccionada per l’escultor Alomà a instàncies d’un encàrrec de la Fundició Vilà, sense deixar de banda peces signades per l’escultor Borrull; Josep Busquets, Joan Oller, Francesc Ballester i també una que prové de la denominada escola d’Olot.
Rajoles
Però l’iconografia de la Mare de Déu de la Candela va més enllà. En l’organització d’aquesta mostra s’han pogut localitzar unes rajoles esmaltades i pintades i que daten d’entre finals del XVIII i principis del XIX. Originàriament aquestes peces formaven part de la cuina d’una casa vallenca, encara que després van ser retirades i preservades.
També, en aquest conjunt de rajoles, s’hi troben tres exemplars fets per el pintor alcoverenc, Català-Fomis, tres mostres obra de Joan Oller i també una obra executada per les monges Benetes de Montserrat. La mostra també exhibeix alguns dibuixos de la Mare de Déu; es tracta d’obres de Català-Gomis, Pere Queralt, Pere Toda, Josep Maria Tost i Rosita Ollé.
Per culmitar aquest recorregut iconogràfic amb esmalts, pins, i també una novena en honor a la Mare de Déu que va ser editada l’any 1786, tot just abans de la institucionalització de les Decennals, que arribava l’any 1791.
L’exposició és un dels primers actes que els vallencs ja poden veure com a pas previ a la celebració de les Decennals. De fet és la comissió religiosa de les festes la més matinera en mostrar la preparació pública d’aquest aconteixement religiós però també social i ciutadà que ja a partir del proper any es podrà començar a veure a la ciutat.
Mentre, la resta de comissions ja treballen en la preparació dels aconteixements que, comptaran amb un pressupost de dos milions d’euros, segons va aprovar la Fundació per les Festes Decennals, el nou òrgan creat per assumir l’organtizació d’aquesta efemèride que marca la memòria col·lectiva dels vallencs.

Font: Diari de Tarragona/Gemma Casalé
19/12/2009

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada